Bloggers ontspringen dans na klacht RCC

4 minuten

Bloggers moeten duidelijk melding maken van gesponsorde content. Of dat nu is omdat ze een product gratis hebben gekregen of omdat ze (ook) betaald krijgen voor de blogpost, tweet, Facebook update of instagramfoto zelf. In de Reclamecode Social Media staan voorbeelden over hoe je dat aan kunt pakken. Zoals ik steeds blijf vertellen hoef je het niet exact op die manier te doen, als je maar duidelijk maakt dat het reclame is. Dat kan bijvoorbeeld door een vriendelijke zin, waardoor het niet storend is, maar de boodschap wel duidelijk is. Toch kregen drie bloggers en het merk Daniel Wellington een klacht.

Drie bloggers en een horloge

Al bijna een jaar geleden posten drie bloggers een foto op instagram. Daniel Wellington horloge (je weet wel, die heel mooie dunne, gehard glas) groot in beeld. Vervroegd kerstcadeau. Dat het zo’n mooi product is. Hashtags erbij zoals #danielwellington en een kortingscode waarin (een deel van) de naam van de blog in verwerkt is. Bijna iedereen zal op z’n minst het sterke vermoeden hebben dat zo’n bericht gesponsord is. Uit de tekst kun je best opmaken dat het horloge een cadeautje was van het merk zelf. En zo’n gepersonaliseerde kortingscode kun je ook niet zelf aanmaken en moet dus op z’n minst in overeenstemming met het merk zijn ontstaan.

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

De klacht: er stond geen #spon bij

Iemand diende bij de Reclame Code Commissie een klacht in tegen de drie bloggers én het merk. Bij de uitingen stond geen hashtag zoals die als voorbeeld worden genoemd in de Reclamecode Social Media. Daardoor zou niet voldoende duidelijk zijn dat er sprake is van een ‘relevante relatie’ tussen blogger en merk en dat de uiting een reclameboodschap is.

Reclame Daniel Wellington

De reclame-uiting was op een eenvoudige en toegankelijke wijze openbaar gemaakt

“Nu in de uitingen geen aansluiting bij die suggesties is gezocht, dient te worden beoordeeld of de inhoud en aard van de Relevante Relatie duidelijk en op eenvoudig toegankelijke wijze geopenbaard wordt, bijvoorbeeld door opmaak en/of presentatie.”

Ofwel: het is niet nodig dat de suggesties, zoals de verschillende hashtags of voorbeeldzinnen, uit de Reclamecode Social Media worden gebruikt. Als je daar geen gebruik van maakt, moet je echter wel op een andere manier aangeven dat er een Relevante Relatie is en dat het een reclame-uiting is.
In dit geval besloot de Reclame Code Commissie dat het voldoende duidelijk was. Het horloge was groot in beeld, het merk Daniel Wellington werd duidelijk in de tekst genoemd en er werd aangespoord het horloge (met korting) te kopen. Wat verder nog heeft bijgedragen is dat twee van de drie bloggers de tekst ‘Santa came by early this year’ hadden toegevoegd, waaruit opgemaakt mag worden dat ze het horloge als cadeau hebben gekregen.
Als dat nog niet duidelijk genoeg is, zegt de Commissie, dan zorgt de persoonlijke kortingscode daar wel voor: “Deze op de betreffende blogger afgestemde kortingscode die bij de bestelling van het horloge bij Daniel Wellington kan worden gebruikt verwijst onmiskenbaar naar een zakelijke relatie tussen Daniel Wellington en de bloggers,.(sic)”

Hoe kun je gesponsorde content plaatsen zonder irritant te worden?

Heeft deze klager nu geheel onterecht geklaagd? Nou ja, de klacht werd afgewezen. Maar vooral omdat er zo erg veel kleine elementen waren, die zorgden voor het duidelijk commerciële karakter. De meest eenvoudige manier om zo’n klacht te voorkomen is door aan te sluiten bij de suggesties van de Reclamecode Social Media. Door de hashtags te gebruiken bijvoorbeeld. Wil je dat liever niet, omdat het te veel ‘in your face’ is, zorg dan dat je door de context duidelijk maakt dat er sprake is van reclame. Zoals hier de (over)duidelijke verwijzingen naar het merk en de verwijzing naar het ‘kerstcadeau’.

Lees ook de ervaring van Lin, een van de drie bloggers.

 27,48

Koop: Wetboek voor Bloggers


Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

236

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)