Auteursrecht: Instagram test reposten

Reposten op Instagram is een goede manier om leuke content te kunnen delen en meer volgers te krijgen. Dat wordt bijvoorbeeld ook aangeraden in Instaproof. Tot nu toe kon dat alleen met een externe app, zoals Repost of door een screenshot te maken. Dat mag echter niet zonder toestemming van de maker. Daar komt mogelijk verandering in.

auteursrecht instagram test reposten

Instagram test reposten

Instagram is een functie aan het testen, waarmee reposten binnen Instagram mogelijk wordt, las ik bij Bright. Al lees ik bij The Verge dat Instagram zelf het ontkent en dat de screenshots die ze gezien hebben duidelijk maken dat het duidelijk nog in de beginfase van het ontwerp zit.

The Verge verwacht dat, als de deelfunctie er werkelijk komt, deze eerst en misschien wel alleen beschikbaar zal worden voor bedrijven.
Als het delen mét automatische mention is, zoals dat nu het geval is wanneer je een post deelt in stories, ben ik daar wel een voorstander van. Niet elke maker is echter te spreken over de juridische gevolgen ervan.

De oprichters van Instagram waren altijd tegen reposten, omdat het niet authentiek is. Zij hebben echter op dinsdag 25 september 2018 ontslag genomen bij Facebook, dat de huidige eigenaar is van Instagram.

Auteursrecht is het uitgangspunt

Als je een maker bent, van een foto of andere afbeelding, dan ben jij de gene die het auteursrecht heeft. Het uitgangspunt is dat jij als maker bepaalt wat er met jouw werk mag gebeuren: het openbaar maken en publiceren van het werk en het verveelvoudigen en bewerken van het werk.

Natuurlijk zijn daar wat uitzonderingen op van toepassing, zoals het citaatrecht en de parodie. Maar laten we wel wezen: de citaten en parodieën zijn op Instagram meestal het probleem niet. Het ongevraagd gebruiken van andermans content wel. Daar is de een minder blij mee dan de ander.

Toestemming nodig

Het uitgangspunt is daarom ook dat om content van een ander te kunnen delen, je toestemming van de maker nodig hebt. Of dat nu content is die je op Instagram hebt gevonden en met een app zoals report opnieuw wil delen, door een screenshot van een post te maken en dat te delen of omdat je elders op internet iets gezien hebt dat je gedownload hebt of waar een een screenshot van hebt gemaakt en dat upload naar Instagram.

Als je het oorspronkelijke account tagt of mentioned, zodat er doorgeklikt kan worden naar hun account, zullen velen het helemaal geen probleem vinden. Het geeft extra exposure. In elk geval als het onderwerp ook hetzelfde is. Dat je niet altijd klachten zult horen, maakt het natuurlijk nog niet toegestaan. Auteursrecht en dus de toestemming zijn immers het uitgangspunt. Zonder toestemming kan het zijn dat je schadevergoeding moet betalen.

Sommige accounts geven vooraf toestemming. Zie bijvoorbeeld het account van illustrator Marloes de Vries.
Auteursrecht Instagram Toestemming Marloes de Vries
Instagram Highlights Toestemming Marloes de VriesHet is (helaas) niet direct in haar bio te vinden, maar wel in haar highlights. Wie dus graag wil delen, maar niet de moeite wil nemen om apart nog om toestemming te vragen, kan in haar highlights haar regels vinden om haar werk te mogen hergebruiken. Wil je het op een andere manier gebruiken, heb je alsnog toestemming nodig.

Voorwaarden veranderen de spelregels

Over je auteursrechten mag je afspraken maken. Daarom kun je bijvoorbeeld licenties uitgeven voor het gebruik van jouw werken.

Dat is precies wat je doet wanneer je akkoord gaat met de voorwaarden van een social media kanaal. Je geeft aan dat sociale mediakanaal meestal een wereldwijde, niet-exclusieve, sublicentieerbaar gebruiksrecht om jouw content te mogen verveelvoudigen, bewerken, delen, publiceren en wat al niet meer. Vervolgens krijgen gebruiker van het sociale mediakanaal het recht om alle functies te gebruiken die het social media platform biedt.

Conclusie: Wanneer je content op social media publiceert, geef je toestemming aan het social media platform om aan derden toestemming te geven om het te delen. Dan doen ze door functies in te bouwen waarmee het delen mogelijk wordt. Social media platformen geven geen toestemming aan gebruikers om het op een andere manier te gebruiken dan mogelijk is met de functies die het platform zelf al biedt.

Nog een paar vraagtekens

Omdat ze nog aan het testen zijn en de functie duidelijk nog in de ontwikkelingsfase is, weten we natuurlijk nog niet volledig hoe het gaat werken.
Zo zijn er nog vragen als:

  • Wordt de oorspronkelijke poster altijd gementioned?
  • Kan zo’n mention door de reposter verwijderd worden?
  • Wat als weer een derde de post wil reposten? Wat gebeurt er dan met de naam van eerste poster?
  • Kunnen er filters over de post gezet worden?

Delen voorkomen

Op dit moment kun je vooral voorkomen dat je werk wordt gedeeld, door je Instagram account op privé te zetten. Ook bij Facebook werkt dat zo. Behalve dat mensen natuurlijk niet zomaar jouw content kunnen zien en dat er al voor zorgt dat de kans kleiner is dat het gedeeld wordt, zal ook de functie voor het delen waarschijnlijk niet beschikbaar zijn.

Deels kan er op dit moment via de instellingen al tegengehouden worden dat bijvoorbeeld highlights via DM gedeeld kunnen worden. Wellicht dat dit ook weer in stellen valt wanneer het mogelijk wordt om posts van accounts te gaan delen.

Meer leren over auteursrecht? Volg de online cursus!

 95,00 excl. BTW

Volg de Cursus Auteursrecht


Leuke dingen voor je mailbox

About Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Speak Your Mind

*