5 Tips bij telefonische acquisitie (fraude) en abonnementen
Maandagochtend. Terwijl je eerste kopje koffie voor je neus staat koud te worden en je diep in een nieuw project gedoken zit, gaat de telefoon. Het haalt je uit je concentratie. Je hebt er eigenlijk geen zin in en geen tijd voor, maar ja, het kan een (potentiële) klant zijn, dus neem je op. Of je in de regionale bedrijvengids wil komen te staan. Een advertentie in een folder misschien? Of anders een proefabonnement op een nieuw tijdschrift voor ondernemers? Voor je het weet heb je ergens ja op gezegd, maar weet je achteraf niet meer waarop. Of dat proefabonnement, blijkt zo’n doorlopend abonnement te zijn dat slechts jaarlijks opzegbaar is. Hoe ga je hier mee om? Deze informatie is vooral voor ondernemers.
1. Zeg niet te veel
Soms kunnen vragen op een gemene manier geformuleerd worden. Het zou daardoor zo kunnen zijn dat je door ‘nee’ te zeggen toch ergens mee akkoord gaat. Luister goed, laat hen praten en zeg alleen wat wanneer dat nodig is. Als je merkt dat het een verkooppraatje is waar je geen zin in hebt en je komt er niet op een beleefde manier van af kun je altijd nog andere maatregelen treffen die misschien niet zo netjes zijn, maar jou ook niet in de problemen brengen. “Ik heb geen interesse, goedendag.”
LawStories in je mailbox?
2. Vraag om een schriftelijk aanbod
In plaats van telefonisch overleggen, kun je beter om een schriftelijk aanbod vragen. Zo voorkom je misverstanden. Bovendien heb je dan niet meer het probleem dat zij wel iets aan de telefoon hebben beloofd, maar dit niet nakomen. Je kunt het dan immers niet bewijzen. Als ze je het aanbod schriftelijk doen, kun je het rustig nalezen, weet je zeker waar je mee akkoord gaat en kun je de andere partij daar ook gemakkelijker aan houden.
3. Neem het gesprek op
Wil je toch graag telefonisch een overeenkomst sluiten? Neem het gesprek dan op en vraag in elk geval om een schriftelijke bevestiging. Het is erg verstandig om er voor te zorgen dat er geen misverstanden kunnen bestaan over wat er is afgesproken.
4. Lees het aanbod of de overeenkomst zorgvuldig door
Als ze je een contract ter ondertekening toe sturen of ze sturen een offerte, lees het dan zorgvuldig door. Aan de telefoon willen ze nog wel eens wat belangrijke informatie weglaten of je denkt dat de begeleidende brief alles wel duidelijk heeft gemaakt. Maak tijd voor dit soort zaken. Hoe eerder hoe beter. Je wil tenslotte niet ergens per ongeluk aan vast zitten.
5. Schrijf de opzegdatum op in je agenda
Gaat het om een abonnement of een andere overeenkomst met een bepaalde looptijd die ze automatisch verlengen? Schrijf dan in je agenda vanaf wanneer je op mag zeggen en eventueel hoe je dat ook alweer kon doen. Zo vergeet je nooit te evalueren of je het abonnement of de dienst wilt houden én ben je op tijd als je wilt opzeggen.
Lees ook:
– Het gevaar van onwetendheid
– Wij kunnen elkaar toch vertrouwen?
– Algemene voorwaarden: nodig of overbodig?