Boekrecensie: Doelgerichte SEO

SEO voor beginners. Nou ja, misschien niet helemaal voor beginners, want als je echt geen idee hebt, gaat dit boek misschien wat snel. Het is vooral een praktisch boek, biedt overzicht en is niet te diepgaand.

boekrecensie Doelgerichte SEO - praktisch, overzichtelijk, laagdrempelig boek over SEO

Tonny Loorbach

Auteur van het boek Doelgerichte SEO (aft.) is Tonny Loorbach. Zijn bedrijf is imu.nl (internet marketing universiteit).
Hij heeft zijn bedrijf in 2010 vanuit huis gestart en heeft nu 12FTE op de loonlijst staan. Inmiddels biedt hij ook meer dan alleen marketingkennis. Er is wat mooie (althans, zo lijkt het, ik gebruik het niet) software bij gekomen.

Dat hij in die tijd zo’n mooi bedrijf heeft weten neer te zetten, met een hoge omzet, terwijl er toch al heel wat vergelijkbare bedrijven bestaan, maakte mij toch wel nieuwsgierig naar dit boek. Toegegeven: veel staat ook al op de website of wordt benoemd in de video’s, maar een boek is dan wel lekker overzichtelijk.

SEO voor iedereen

SEO staat voor Search Engine Optimalisation. Voor het gevonden worden in Google, in het geval van dit boek (en de meeste boeken over SEO, overigens). Wie wil er nu niet beter gevonden worden in Google?

Voor Charlotte’s Law blog ik vooral veel en maak ik inmiddels bijna 1,5 jaar ook YouTube video’s. Dat werkt voor mij prima. Zo af en toe krijgt de website wat backlinks door interviews of gastblogs. Heb ik ook zeker geen bezwaar tegen, vooral als ze van mooie websites komen.

Maar de SEO van mijn website kan beter en dat weet ik. Bovendien is het zomer, dus wat meer tijd om bij te leren en dingen te verbeteren. Dus was het tijd voor dit boek en daar heb ik geen spijt van.

Goed boek voor de SEO-doe-het-zelver

Alle SEO-tips zijn direct toepasbaar

Doelgerichte SEO, die titel staat dit boek wel. Het is niet diepgaand, dus voor wie al (te) veel van SEO weet zal het wellicht te oppervlakkig zijn. Zelf vind ik het juist wel prettig dat het een zeer praktisch en daardoor ook realistisch boek is. Voor de SEO-doe-het-zelver, zal ik maar zeggen.

Je zult hier geen ingewikkelde verhalen over zoekwoordenonderzoek aantreffen. Meer de eenvoudige tips over het luisteren naar lezers en klanten en ze vragen laten stellen.

Zo heb ik toch ook maar aangezet dat mijn foto bij de blogposts komt te staan. Niet waar hij het aanbeveelt, maar anders was het er helemaal niet geweest.

Tools en Plugins

Ondanks dat Tonny Loorbach in dit boek zo af en toe vertelt dat hij bepaalde functies voor zichzelf heeft laten bouwen, verwijst hij ook vaak naar handige plugins. Niet altijd een specifieke, maar dan weet je in elk geval dat een bepaald ‘probleem’ gemakkelijk op te lossen valt.

Hij haalt ook regelmatig de Yoast-plugin aan. Je kent het misschien wel van het stoplichtsysteem. Terwijl ik er steeds vaker negatieve verhalen over lees, omdat het geen waterdicht systeem is, haalt Tonny het juist aan als praktische tool om een aantal zaken op de website te kunnen regelen. Niet zozeer het bolletjessysteem, maar wel het aanpassen van de titel en het bewerken van de snippet en de social functies.

Veel afbeeldingen

Rijke content, zou Tonny het noemen. Het boek zit bomvol screenshots en afbeeldingen. Eigenlijk perfecte voorbeelden van citaten. Hij laat zien waar hij het over heeft. Dat maakt het begrijpen van wat hij bedoelt een stuk eenvoudiger. Precies op het moment dat je denkt ‘Sorry, waar dan’ of ‘hoe dan’ staat er een screenshot klaar waarnaar verwezen wordt.

Vooral voor WordPress gebruikers

Het hele boek is gericht op Google als zoekmachine, maar vooral ook op de WordPressgebruiker. Nu is dat natuurlijk ook wel waar het meerdendeel van de websites op draait, dus wat mij betreft prima, maar het is wel goed om te weten.

Steeds meer mensen bouwen hun website in Wix (man, wat is dat verbeterd in de laatste 10 jaar zeg) of andere systemen die meer met ‘drag ’n drop’ werken en waar dus bijvoorbeeld geen Yoast plugin voor bestaat of waar je niet op dezelfde manier als in het boek is beschreven bepaalde instellingen kunt regelen of plugins voor kunt vinden.

Doelgerichte SEO: een boek voor iedereen die SEO serieus neemt

Kortom: wil je serieus met SEO aan de slag, kun je wel een heel klein beetje je weg vinden in WordPress, dan is dit een praktisch en overzichtelijk boek waarmee je je SEO (skills) naar een hoger plan kunt tillen.

Meer leren en lezen? Wetboek voor Bloggers heeft leuke interviews, praktische tips en voorbeelden uit de rechtspraak.

 28,25 excl. BTW

Koop: Wetboek voor Bloggers


Meer boekrecensies lezen?

About Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Comments

  1. Tof dat je hier een stuk over hebt geschreven. Ik heb eerder overwogen om het boek te kopen maar na er wat over gelezen te hebben denk ik dat het boek echt gericht is op de beginners. Interessant om dan te lezen dat jij aangeeft dat het niveau eigenlijk net iets hoger ligt.

    • Ik vind het altijd wel lastig om een niveau aan te geven hoor. Iemand die bijna niets van websites en SEO weet zal sommige zaken nog wat abracadabra vinden. Dus een beetje basiskennis is wel vereist. Maar als je al heel veel over SEO weet, dan is dit misschien weer te veel basiskennis.

Speak Your Mind

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.