How To: Samenwerken met Influencers

Influencers weten verdomd goed wat ze willen en hoe ze samen willen werken en anders weet het bureau dat wel waar ze de deals door laten sluiten. Toch gaat het niet altijd goed, omdat de communicatie niet voldoende is. Goede afspraken maken is essentieel. Dat was ook een van de learnings van het Stedelijk Museum.

Spreek verwachtingen uit

Het is niet de eerste keer dat ik dit zeg: spreek verwachtingen uit.
Dat er iets gepost moet worden voor de vergoeding is natuurlijk wel duidelijk. Toch blijven er genoeg vragen over:

  • Hoe vaak moet er iets gepost worden?
  • Waar (bij Instagram geldt dan nog: post of stories?)
  • Wanneer? Datum + tijdstip eventueel
  • Inhoud van de publicatie
  • Hoelang blijft de publicatie online staan
  • etc.

Het Stedelijk Museum had het vooral over afspraken over het aantal posts, als ik het goed onthouden heb. Naar mijn mening is dat juist een van de meest basale afspraken die gemaakt moeten worden. Leg ze bovendien bij voorkeur vast in een contract.

Exclusiviteit

Veel lastiger zijn afspraken waar je misschien niet meteen aan denkt, maar die voor een van de partijen toch heel belangrijk kunnen zijn. Daar kom je dan pas achteraf, te laat dus, achter.

Mogen in dezelfde publicatie bijvoorbeeld ook andere merken genoemd worden? Die al dan niet concurrerend zijn.
Maar ook: hoe snel na de campagne voor het ene merk, mag er een concurrerend merk met een concurrerend product gepromoot worden?

Naam noemen

Er zijn twee redenen waarom de naam van het bedrijf en/of product genoemd moeten worden tijdens een campagne, bij elke post. Ten eerste natuurlijk omdat wel duidelijk moet zijn voor welke product of dienst of voor welk bedrijf de campagne is, anders komt de aandacht niet op de juiste plek terecht.
Ten tweede is het nodig vanwege het reclamerecht. Bij elke uiting moet duidelijk zijn voor wie die uiting eigenlijk is. Of het nu gaat om een gratis product, kans op korting of dat er rijkelijk voor de publicatie betaald werd, het moet altijd vermeld worden. Bij alle uitingen moet duidelijk zijn dat er een commercieel belang van een derde achter zit.

Hoe die naam genoemd moet worden en of dat juist aan het begin of het eind genoemd moet worden of er misschien nog bepaalde hashtags verplicht zijn, ook dat moet duidelijk worden afgesproken.

Wat mag de opdrachtgever met de content doen?

Het idee is over het algemeen dat de influencer de content zelf mag of zelfs moet maken. Dat maakt de content het meest geloofwaardig, waardoor het het meeste effect zal hebben. Maar wat mag de opdrachtgever met de content doen?

Veel opdrachtgevers zijn van mening dat zij de content mogen (her)gebruiken, omdat ze nu eenmaal opdrachtgever zijn. Zo werkt het niet. Het is de influencer die de auteursrechthebbende is, juist omdat de influencer de creatieve keuzes moest en mocht maken. Daarom is het belangrijk om hier over en weer heldere afspraken over te maken.

Contract

Maak daarom een contract met de influencer. Werk je met meerdere influencers, dan kun je daar hetzelfde contract voor gebruiken. Uiteraard met een andere naam erboven en wellicht met andere data en andere bedragen.

Op deze manier hoef je eigenlijk maar één keer goed over de afspraken, wensen en verwachtingen na te denken. Door vervolgens alles op papier te zetten, kunnen er ook geen onduidelijkheden en misverstanden ontstaan over de afspraken.

Maak je er alleen niet met te eenvoudige en korte zinnen vanaf. Voorkom dat je woorden gebruikt, waarvan de definitie niet per se voor beiden hetzelfde betekent. Zo ligt voor iedereen de grens voor ‘commercieel gebruik’ ergens anders. Belangrijk dus om er goed over na te denken en het niet af te raffelen. Denk er in het beginstadium al over, zodat het geen haastklus wordt aan het eind.

Zie slide 42

Wil jij ook een contract en kun je daar wel hulp bij gebruiken? Stuur ons een mailtje met je vragen, dan kunnen we de mogelijkheden bespreken.

Mail voor Info

Speak Your Mind

*