Nieuwe BTW regels voor online ondernemers

Op 1 januari 2015 worden nieuwe BTW regels voor online ondernemers van kracht. Nou ja, alleen als je ‘elektronische diensten’ aan consumenten binnen de Europese Unie zult leveren. Vanaf 1 januari mag je niet gewoon het Nederlandse 21% tarief rekenen, maar moet je het BTW-tarief rekenen van het land waar die consument woont. Gelukkig geldt dit niet voor fysieke producten, maar dus wel voor elektronische diensten en producten. Ik leg je uit wat er gaat veranderen.

Waar moet een Webwinkel juridisch aan voldoen

Wat zijn elektronische diensten?

De nieuwe regels gelden enkel voor elektronische diensten, geleverd aan een burger in de EU, die geen ondernemer is. Consumenten dus. Bijvoorbeeld wanneer je een elektronische dienst aan een consument in België of Duitsland levert.
Het begrip ‘elektronische diensten’ is een beetje ongelukkig gekozen. Het gaat namelijk ook om elektronische producten. Hieronder een niet-limitatieve lijst van elektronische producten en diensten die onder deze nieuwe BTW-regeling vallen:

  • gedigitaliseerde producten, zoals muziek, films, games en e-books
  • andere digitale producten, zoals beelden (foto’s, illustraties, huisstijlen), teksten en databanken
  • online trainingen en workshops (onderwijs op afstand)
  • online abonnementen op digitale kranten en tijdschriften
  • software die digitaal geleverd wordt (dus niet op een gegevensdrager, zoals een dvd of usb-stick)
  • ontwerpen en onderhouden van websites
  • hosting
  • online en digitale abonnementsdiensten
  • online telecommunicatiediensten en omroepdiensten (bijvoorbeeld Netflix en RTL XL)
    • Woonplaats van de consument

      De regels gelden alleen wanneer je aan een niet-ondernemer levert. Aan een consument. Wanneer je aan ondernemers levert blijven de oude regels van kracht.
      Om te weten welk btw-tarief er gerekend moet worden, zul je moeten weten waar de afnemer woont. Dit kan natuurlijk door simpelweg bij de bestelling de woonplaats of het land in te laten vullen. Maar het mag ook aan de hand van bijvoorbeeld bankgegevens of IP-adres.

      Lastig voor Webwinkels en Webshops

      Dat laatste kan voor webwinkels en webshops wel lastig zijn. Je moet tenslotte vooraf duidelijkheid geven over de totale prijs, inclusief BTW. Misschien wil je de prijzen wel aanpassen op het land van de afnemer. Dan zul je voor de aankoop al moeten weten waar iemand woont, om de juiste prijs te kunnen berekenen. Je kunt natuurlijk ook voor iedereen dezelfde prijs hanteren. Dan heb je in het ene geval geluk, en hoef je minder BTW af te dragen en moet je in het andere geval misschien wat meer afdragen.

      Hoe moet je de BTW afdragen?

      Over afdragen gesproken. De ingevorderde BTW moet natuurlijk ook afgedragen worden in het land waar de afnemer woont. Pfoeh, lastig.

      Een voorbeeld: een Duitser koopt een e-book bij een Nederlandse webwinkel. De webwinkel rekent het Duitse btw-tarief (19 procent). De webwinkelier moet vervolgens aan het eind van het kwartaal over dat e-book die 19 procent btw afdragen aan Duitsland. Hij draagt dus geen btw af over dit e-book in Nederland

      Om in Duitsland BTW af te kunnen dragen, heb je in beginsel ook een Duits BTW-nummer nodig. Dat zou dus voor alle landen gelden waarin je aan consumenten elektronische diensten levert. Daar is geen beginnen aan. Onrealistisch. Daarom heeft de EU het mogelijk gemaakt om met een enkele aangifte voor alle landen de BTW af te dragen. De ‘Mini One-Stop Shop’, wordt dat genoemd, kortweg MOSS. De EU heeft er een heel document over geschreven. Wil je er meer over weten, neem dan contact op met je boekhouder of accountant. Zij zijn als het goed is volledig op de hoogte van de nieuwe regels en kunnen je tot in detail uitleggen hoe dit werkt en wat je moet doen.

      Prijsverschillen

      De verschillende BTW-bedragen hebben mogelijk consequenties voor de prijzen van de verschillende producten. Het BTW-tarief is in Luxemburg bijvoorbeeld maar 15%, terwijl het in Denemarken, Kroatië en Zweden wel 25% is. Dat is nogal een groot verschil. Je zou er voor kunnen kiezen om niet aan elke land te leveren, zodat je de prijs hetzelfde kunt houden, zonder verlies te lijden vanwege de verschillende BTW-tarieven. Of je neemt dat verlies, omdat je op een ander moment misschien wel weer een voordeel hebt als je aan een land moet leveren met een lager tarief. Of je gaat verschillende tarieven hanteren, al zal dat wel een logistieke uitdaging worden op je website.
      In elk geval zullen consumenten moeten weten welk bedrag ze af moeten rekenen, inclusief BTW en andere kosten. Ze mogen niet voor verrassingen komen te staan. Je mag dus niet achteraf bepalen dat het bedrag hoger zal zijn. Denk dus goed na over hoe je dit wilt organiseren en neem tijdig maatregelen.
      Levert je behalve digitale ook fysieke producten, dan heb je te maken met meerdere BTW-tarieven. Voor de digitale producten en diensten gelden de regels zoals ik hierboven heb beschreven. Voor fysieke producten blijven de oude regels van kracht en mag je dus de Nederlandse BTW rekenen.

      Lees ook:
      Een webwinkel in digitale producten en diensten
      Wanneer moeten webwinkels verzendkosten vergoeden?
      Moeten webwinkels voorzichtig zijn met hun koopknop?

    Comments

    1. Dit klinkt behoorlijk ingewikkeld. Is er een bepaalde reden waarom hiervoor is gekozen?

      • Volgens mij vooral om er voor te zorgen dat consumenten makkelijker over de grens kunnen kopen en er wat meer gelijkheid komt. Maar volgens mij kost het vooral meer moeite dan het op kan leveren.

        • BoDorien Dubbers says:

          Hoi Charlotte,
          waarom zou het voor mij nu makkelijker worden om over de grens te komen. Ik koop overal. Vooral digitale producten. Downloaden en klaar. Mij maakt dat hele btw verhaal als consument geen moer uit. ik betaal wat ik betaal. de prijs. En hoe die samengesteld is kan me geen moer schelen.
          Daarom vraag ik je. waarom denk jij dat de consument hierdoor makkelijker over de grens zou gaan kopen?

          • Het is ook niet mijn idee, maar een idee vanuit Brussel. Er zouden hierdoor minder prijsverschillen ontstaan en het komt de economie ten goede. Je voorkomt ermee dat bedrijven zich enkel in Luxemburg gaan vestigen. Of dit het bedoelde effect vraag ik me ook af. Ik ben helaas slechts een jurist die de regels uitlegt. Ik ben geen politicus of econoom.

            • De regel is volgens mij ingesteld zodat (grote) bedrijven zich niet meer gaan verschansen in een land met een laag BTW tarief (bv Luxemburg) om vanuit daar vervolgens hun digitale producten te verkopen, waarover zij dan slechts het lage BTW tarief hoeven af te rekenen. In de nieuwe situatie moeten deze bedrijven zich houden aan het BTW tarief in het land van de consument en heeft het geen zin meer om hun digitale goederen uit bv. Luxemburg te verkopen. [voor fysieke goederen blijft de oude regeling van kracht, dus in dat geval zou een bedrijf zich wel kunnen blijven vestigen in bv. Luxemburg, maar dan moeten ze daar ook grote fysieke voorraden houden en dat kan ze afschrikken. Bij digitale goederen was juist het makkelijke dat ze slechts een paar computers en een paardenkop in het lage BTW land hoefden te hebben om al te kunnen profiteren van het lage belastingtarief (in tegenstelling tot bv. een grote opslaghal, supply chain etc voor fysieke producten)

      • Volgens mij is dat om de mazen van de wet te dichten inzake belastingontwijking.

    2. Bedankt voor dit heldere artikel. Het lijkt me wel heel ingewikkeld worden… Hoe regel je dit dan als je een e-book in het Engels via je website verkoopt, en particulieren dit kopen in Australië, Engeland, Zuid-Afrika, India… en ga zo maar door? Ik geloof niet dat ik nu overzie, eigenlijk.

      • Voor Australië en Zuid-Afrika gelden deze regels niet. Dat zijn geen EU landen. En in praktische zin, tsja, vooral dus bepalen of je eenzelfde prijs zult hanteren of niet en in de software regelen dat in jouw administratie het goed gaat met de BTW en dan later via dat MOSS de BTW weer afdragen. Of dus simpelweg niet verkopen aan consumenten in het buitenland. Wellicht dat een boekhouder of accountant hier een betere oplossing voor weet.

        • BoDorien Dubbers says:

          Hoi Charlotte,
          dat vind ik echt geen goed advies. We leven Online! en dan zeggen niet verkopen aan buitenland. wat moet ik daar nu mee. Ik weet ook geen oplossing maar deze lijkt me ook niet werkbaar. online is www = world wide web. Wie verzint nou zoiets? Ik als boekhouder ( geen accountant hoor) zie er echt het nut niet van in. Weet jij het nut wel? Hoor ik graag van je.

    3. Blij dat je het weer zo helder hebt uitgelegd Charlotte! Blijf het een bizarre constructie vinden, zo krijg je juist geen gelijkheid..

    4. Hi Charlotte,

      Leuk artikel. Dank hiervoor.

      Misschien zie ik het verkeerd en begrijp het niet maar… ik vrees dat er vanaf 1 januari dan fors meer klanten uit Luxemburg komen als je in digitale producten of diensten doet of denk ik te kort door de bocht?

      Wat let mij als Nederlander (Europeaan) om een adres in Luxemburg op te snorren en zo 6% korting te regelen? Uiteindelijk download ik het product toch? De factuur krijg je veelal per e-mail dus waarom niet?

      De optie van een bankrekening of een IP om dit te verifiëren is slechts beperkt bruikbaar en eigenlijk onwenselijk vanuit privacy-oogpunt als je het mij vraagt. Dit wil je niet opslaan of weten als online winkel.

      Het enige dat dit volgens mij dus oplevert is dat lidstaten in veel gevallen hun omzetbelasting mislopen vanwege het aankopen van consumenten via Luxemburg. Onhandig als je mij vraagt. Nog los van hoe je het regelen moet.

      Waarom men dit in Brussel een goed idee heeft gevonden is mij dus een compleet raadsel.

      • Als je uitgaat van oneerlijke consumenten, is dat inderdaad waar. Maar wetgevers houden meestal geen rekening met oneerlijke consumenten. Je mag in elk geval niet doen alsof je vanuit Luxemburg koopt, terwijl dat niet zo is. Dat heet oplichting. Maar goed, ik heb de regel ook niet bedacht, ik meld alleen maar dat deze er is en dat leveranciers van ‘elektronische diensten’ aan consumenten daar rekening mee moeten houden. Of dat nu is door alles dicht te zetten of juist alles mogelijk te houden en meer administratie te accepteren.

        • BoDorien Dubbers says:

          Volgens mij zijn alle regels bedacht uit het idee dat mensen te wantrouwen zijn. waarom hebben we anders al die wetgeving?

    5. Annick Vanderschelden says:

      Interessant artikel. Dank.
      Ben fotograaf.
      Wat als een consument een foto wil die hij opgemerkt heeft via sociale media bvb flickr, YouTube, Facebook e.d.
      Geen webwinkel dus. Is de Mini One-Stop Shop regeling hier ook van toepassing?

    6. Doesbrand says:

      Ik zeg: harmoniseer die BTW in de gehele EU!
      Nog een inhoudelijke vraag: is een toegangskaart voor een concert of festival ook een elektronische dienst? Het geleverde product is simpel gezegd een barcode die je toegang verschaft tot het bezoeken van een voorstelling.
      Of wordt dan de manier waarop de klant dit verwerkt het bepalende criterium: print-ie het E-ticket uit dan geldt het NL btw tarief (want print; dus fysiek, dus niet electronisch) maar toont ie de barcode op z’n smartphone dan geldt het “lokale” BTW tarief??? Mijn hemel….

      • Dat is een goede vraag. Als ik kijk naar wat er expliciet is genoemd, zijn dat toch echt producten of diensten die digitaal geleverd worden en ook digitaal blijven. Een concertkaartje is natuurlijk alleen maar een toegangskaart. De werkelijke dienst is het concert zelf. Ik zou dus uitgaan van het eigen BTW-tarief in dat geval.

    7. Wat een bizarre regeling. Apart ook dat ik er nog niet van gehoord had, ook niet van onze accountant. Ga daar zeker eens naar vragen.

      Ik kan me trouwens niet voorstellen dat de consument hierdoor gemakkelijker koopt over de grens. Als het voor de leverancier te ingewikkeld wordt en die afhaakt dan is er niets te kopen voor de consument.

    8. Je hebt het over regels voor webwinkels, maar dit geldt dan toch ook voor zelfstandig ondernemers die bijvoorbeeld webteksten, online workshops of e-books aanbieden? Of ben je dan opeens een webwinkel voor de wet in plaats van een ondernemer die gewoon zijn/haar producten en diensten verkoopt?
      Wel lekker omslachtig allemaal hoor. En hoe verhoudt de ICP aangifte zich hier weer tegen dan? Of vervalt die?

      • Ja, het geldt inderdaad voor alle ondernemers die online digitale diensten en producten lieveren over de grens, binnen de EU. Het gaat echter wel alleen om leveringen aan andere particulieren. Wanneer je levert aan een ondernemer is de regeling niet van toepassing. De ICP aangifte blijft dus bestaan voor leveringen aan ondernemers.

    9. Ben zo blij met dit artikel!
      Had helemaal niet door dat deze verandering er aan zit te komen, maar ga nu zeker een aantal dingen veranderen in mijn webshop.
      Heel duidelijk geschreven!
      Bedankt!

    10. Wat ingewikkeld! Maar… hoe zit dit met printables dan? Ik heb ze momenteel allemaal voor €0 in de shop staan, maar stel dat ik er ooit wel een bedrag voor vraag is het handig om te weten.

      • Wanneer ze gratis zijn is er natuurlijk niets aan de hand, maar wanneer je er geld voor gaat vragen is het wel een digitaal product waarop deze regeling van toepassing is. Wellicht even overleggen met je webbouwer hoe je deze regeling het beste kunt implementeren in je website.

    11. Ha Charlotte,

      Is het al duidelijk hoeveel je moet omzetten om als BTW plichtig te worden gezien in een ander land? Bijvoorbeeld: Ik verkoop in de eerste drie maanden van 2015 voor 200 euro in 10 landen van de EU ( uitgezonderd Nederland) .
      Zeg even voor het gemak 40 euro BTW over tien landen dat is 4 euro per land.

      Moet ik dan voor dit gigantische bedrag een volledige adminstratie bijhouden, 10 jaar bewaren, de software van mijn website laten upgraden om de locatie te bepalen, mij aanmelden bij MOSS en iedere drie maanden gespecificeerd een BTW aangifte doen? Buiten mijn kosten, kost dit meer geld voor alle instanties dan het oplevert. Er moet toch ergens een logische drempel en gezond verstand aanwezig zijn?. Men wil meer BTW innen maar op deze manier gaat het overheden geld kosten.

      Heb duizend vragen.. hoe bijvoorbeeld als een creditnota in het volgende kwartaal verwerkt wordt, hoe krijg ik dan die BTW weer terug?

    12. Hoi,

      Ik verkoop PDF naaipatronen en heb hier dus ook mee te maken. Wat ik maar niet kan vinden is wat de BTW tarieven zijn in elk land voor elektronische diensten. Geldt altijd het standaard tarief?

      Nog iets over adressen en doen alsof je uit Luxemburg komt: je moet minimaal 2 bewijzen verkrijgen dat een klant uit dat land komt. Dus je checkt met wat hij invult maar ook met het IP adres. Dus faken is al wat lastiger.

    13. Hi Charlotte,

      dank voor je heldere info. Globalisering is best ingewikkeld:) Ik verkoop programma’s die voor 95% online zijn (ik bied altijd een IRL bijeenkomst aan) aan ondernemers met bedrijven.

      Klopt het dan dat mijn ‘enige’ zorg is dat ik er zeker van ben dat ik niet aan particulieren maar aan bedrijven verkoop en dat ik dat bijv. regel door een BTWnr. bij de aanmelding te vragen?

      • Alles heeft zo zijn voor- en nadelen inderdaad. Deze regels gelden alleen wanneer je over de grens, maar binnen de EU, aan consumenten verkoopt. Verkoop je aan ZZP’ers en MKB’ers, heb je er al geen last meer van. Dat BTW nummer kan zeker een goede oplossing zijn.

    14. Hoi Charlotte,

      Bij de belastingsienst zelf is ook nog een hoop onduidelijk hierover. Er worden tegenstrijdige antwoorden gegeven. Verder wordt door de belasting het advies gegeven om bij je lokale belastinginspecteur te vragen of jouw dienst onder deze btw regeling valt.
      Verder blijkt dat niet overal de regels hetzelfde worden uitgevoerd. In de UK valt een via de mail gestuurde pdf, ipv direct download, niet onder deze regeling. Dit staat zelfs op hun belasting site. Hier in Nl valt dit kennelijk wel onder deze regeling.
      Op Etsy is veel tumult onder de wereldwijde verkopers, shops stoppen of hebben hun digitale verkopen even stopgezet totdat meer bekend is.
      Tip: check op Facebook de groep ‘digital vat 2015’,
      Verder gaat het gerucht dat deze regeling in 2016 ook gaat gelden voor fysieke produkten, laat het hopelijk bij een gerucht blijven.

    15. De Nederlandse belastingdienst adviseert om Nederlandse en buitenlandse btw niet op 1 te combineren. Verkoop je dus een fysiek artikel en een download, maak dan twee facturen.

    16. Hoi Charlotte,
      Geldt dit enkel voor verkopen aan particulieren of ook bij Business 2 Business, waar ik nu het systeem verlegde btw van 0% toepas?

      • Alleen wanneer je aan consumenten levert

        • katinka says:

          Superbedankt voor je snelle reactie, maar op deze pagina van de fiscus staat onderaan iets over professionelen die btw plichtig zijn (bedrijven bedoelen ze hier dan toch mee, neem ik aan).

          • Helaas kan ik je niet adviseren over Belgisch Fiscaal Recht. Neem hierover contact op met je accountant of belastingadviseur.

            • katinka says:

              Het is inderdaad een Belgische website, maar het gaat om EU regels dus deze zouden ook voor Nederland moeten gelden toch. Ik begeleid ook Nederlandse bedrijven. Mag ik je vragen waar jij deze informatie vindt dat het enkel voor particulieren zou zijn?

            • Die heb ik uit een EU document. Maar als de Belgische fiscus daar wat anders over zegt, kan ik daar echt niet over adviseren. Als zij er, ondanks EU regels, anders mee omgaan, kan ik daar helaas niets aan veranderen. De informatie die ik heb, staat allemaal in deze blogpost. Voor al het overige wil ik je dringend adviseren een fiscalist, accountant of belastingadviseur te raadplegen.

    17. Willem-Jan says:

      Hoi Charlotte,

      Dank voor de heldere toelichting, maar de naam ‘elektronische producten en diensten’ vindt ik inderdaad onhandig gekozen.
      Mij lijkt het handiger om te spreken over ‘virtuele of downloadbare producten’, of mis ik dan een bepaalde product groep ?

    18. Hoi Charlotte,

      Ik zie in jouw lijstje staan ‘software die digitaal geleverd wordt (dus niet op een gegevensdrager, zoals een dvd of usb-stick)’. Zou jij mij kunnen vertellen waar dit op is gebaseerd?

      Ik vraag mij namelijk af of software strikt genomen uberhaupt wel onder deze regeling valt indien de feitelijk dienst het verstrekken van een licentie voor het gebruik van de software omvat. Voor de levering zelf rekenen wij bijvoorbeeld helemaal niets en klanten kunnen bij ons de software ook zo vaak opnieuw kostenloos downloaden als zij willen. De software kan echter pas gebruikt worden nadat wij de gebruiker een licentie (code) mailen. Dat is een eenmalige actie, de software kan daarna in principe autonoom op de PC van de gebruiker draaien zonder dat nog enige inspanning (elektronisch of anderszins) van onze kant vereist is.

      Praktisch alle software wordt middels licenties ‘verkocht’ (ofwel gelicenseerd) en het onderscheid mbt download vs fysieke gegevensdrager heeft uitsluitend betrekking op de (levering van de) software als zodanig, niet het licentierecht.

      In artikel 6i 1.a. (dat gaat over levering buiten de EU) wordt ook apart gesproken over licentierechten. In 6i 1.k word apart gesproken over elektronische diensten. Dat zijn dus kennelijk (mogelijk) verschillende dingen. Daarnaast wordt in 6h 2. ook nog eens gezegd “Het feit dat de dienstverrichter en de afnemer langs elektronische weg berichten uitwisselen, betekent op zich niet dat de verrichte dienst een elektronische dienst is.”.

      Dit laatste is van belang gezien het emailen van de licentie (code). Dat dit per email gebeurt is een trivialiteit en maakt van de levering van de licentie m.i. nog geen elektronische dienst.

      Ik ben geneigd te denken dat het verstrekken van een licentie mbt software die op de PC van de gebruiker zelf draait helemaal geen elektronische _dienst_ is. Dat is anders voor bijvoorbeeld Skype, GMail en andere online diensten waarbij gedurende het gebruik van de dienst de elektronische infrastructuur van de leverancie gebruikt _moet_ worden en de dienst niet geleverd kan worden zonder deze elektronische infrastructuur.

      Heb jij (of iemand anders) hier nog een mening over?

    19. Jimmy says:

      Hoi,

      Een goed artikel.

      Maar dat ben ik van jou gewend. Ik bezoek jouw website dan ook graag aangezien je altijd alles helder uitlegt.

      Alleen begrijp ik iets niet maar het ligt waarschijnlijk aan mij. Ik zie overal op het internet staan dit alleen geld wanneer je verkoopt aan consumenten maar in de eerste alinea op deze pagina van de belastingdienst:

      http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/btw_berekenen_bij_diensten/wijziging_in_digitale_diensten_vanaf_2015

      Staat: Het maakt niet uit of uw klant een particulier of ondernemer is.

      In de derde alinea zeggen ze opeens weer: Vanaf 1 januari 2015 worden digitale diensten die u aan particulieren levert, belast in het land waar de klant woont.

      Mis ik iets, is dat een fout op de website van de belastingdienst of is deze wet inmiddels alweer aangepast zodat het ook geld voor ondernemers?

      Groetjes,
      Jim

      • Bij mijn weten is het nog steeds alleen voor online diensten en producten aan consumenten. Volgens de richtlijn zelf. Maar ik ben geen fiscalist, dus je zou dit beter even bij je accountant kunnen checken.

    20. Jimmy says:

      Bedankt voor je reactie.

    21. Bram says:

      Mooi dat hier in NL ook wat aandacht voor komt.

      Hierboven wordt de indruk gewekt dat deze regels niet gelden voor landen buiten de EU. Dat is dus wel degelijk zo.

      Het best-case scenario is handelen binnen de EU. Ja, je hebt meer administratie, bewaarplicht, etc maar dat is op te lossen met eerder oplossingen als Taxamo of een goede boekhouder.

      De problemen ontstaan naar mijn idee pas als je verder kijkt dat Europa. Verkopen in India, de VS, Rusland, etc wordt pas echt de hel op aarde. Nu moet je in al die landen je registreren voor BTW, hun regels bij gaan houden, naleven, informatie aandragen in de door hun voorgeschreven manier.

      Dat gezegd hebbende, vraag ik me af of er een manier is om “gratis” online diensten te leveren gekoppeld aan een normaal product, zeg eetstokjes. Ik verkoop jou eetstokjes voor E75,- en stuur die ook daadwerkelijk naar je op. Bij deze eetstokjes krijg je (hoe apart) gratis toegang tot een online product, gewoon omdat ik zo aardig ben. Ik heb die dienst toch gemaakt en verdien nu mijn kost met ontzettend prijzige eetstokjes dus ik kan het weggeven.

      Lijkt me leuk om daar de eerste jurisprudentie over te zien 🙂

      Groeten,
      Bram

      • Ik zie meteen een soort gerechtencalculator voor me die dus alleen beschikbaar is voor mensen met zeer bijzondere eetstokjes van €75,-.
        Ben het met je eens dat het een hoop gedoe is. Als ik het leuk had gevonden zou ik wel fiscaal recht zijn gaan studeren 😉

    Speak Your Mind

    *