De voorwaarden van Ello
Ello is een nieuw social media platform. Nog het beste te vergelijken met Facebook. Ze beloven dat het advertentievrij is en ze zorgvuldig om zullen gaan met onze privacy. Maken zij die beloftes ook waar in hun eigen voorwaarden (4 verschillende documenten *zucht*)
Auteursrecht
Velen zagen de auteursrechtbepalingen van andere social media platformen als een (groot) probleem. Ze zouden het auteursrecht ‘claimen’. Dat is echter niet waar. Social Media hebben nooit gevraagd om overdracht van het auteursrecht, maar altijd wel om een zeer brede licentie. Een licentie die gedeeltelijk nodig is om bijvoorbeeld het tonen en delen van content überhaupt mogelijk te maken, maar die door de platformen ook gebruikt wordt om advertenties mogelijk te maken. Ello zegt over auteursrecht het volgende:
We don’t claim ownership over anything that you own and that you post on Ello. However, when you post or transfer content to Ello, you give us permission without limitation to use it in such a way that we can display, store, reproduce, and distribute it.
Zag je het staan? Without limitation. En ‘that we (=Ello) can display, store, reproduce, and distribute it. Hoe en waar ze dat dan doen, daar zeggen ze niets over. Het kan dus best zijn, dat ze jouw content, foto’s, teksten, muziek etc., gebruiken om Ello te promoten, buiten het platform van Ello. Ze beloven gelukkig wel dat ze je content niet aan derden zullen verkopen, zonder jouw toestemming.
LawStories in je mailbox?
Account verwijderen
Uiteraard mag je zelf je account verwijderen. Ze backuppen de boel wel steeds, waardoor jouw gegevens zich nog in die backup kunnen bevinden, maar dus niet meer gepubliceerd zullen worden nadat jij je account verwijderd hebt.
Ello mag jouw account en/of content ook verwijderen wanneer zij dat nodig vinden. Bijvoorbeeld omdat jij je niet aan de regels en voorwaarden van Ello houdt. Bijvoorbeeld wanneer je binnen 60 dagen nog geen profielfoto hebt gekozen, je 365 dagen niet ingelogd bent geweest, je jonger dan 13 blijkt te zijn, omdat je meerdere accounts hebt en/of robots inzet om aan veel volgers te komen of veel mensen te gaan volgen etc. etc.
Geen heel gekke regels eigenlijk en soms ook best handig: als je een jaar niet ingelogd bent geweest, zul je het account ook vast niet meer willen hebben en zwerft er tenminste geen leeg account rond.
Privacy
Ello gebruikt Google Analytics. Dat betekent dat je aan Google en hun privacyvoorwaarden vast zit, basically. Gelukkig maken ze het wel mogelijk dat je ‘opt-out’ voor Google Analytics.
Ello verzamelt, hoe dan ook, wel een hoop gegevens over je. Hoe je Ello gebruikt, via welke website je komt, etc. Uiteraard verzamelen ze ook alle info die je zelf in je account invult of op een andere manier aan Ello verstrekt.
Ze zeggen alle gegevens alleen te gebruiken om Ello te kunnen optimaliseren, verbeteren en veranderen. Maar daarvoor kunnen ze wel derden inschakelen. De gegevens kunnen dus wel aan derden, zoals Google, ter beschikking worden gesteld, om alle data te laten analyseren bijvoorbeeld. Daarmee mag die derde de gegevens nog niet voor eigen doeleinden (commercieel) gebruiken, maar hoe meer verspreiding, hoe meer risico natuurlijk.
Derden op de loer
Ze zullen in elk geval geen gegevens aan derden verkopen, zeggen ze. Gegevens zullen ze alleen delen met derden, wanneer dat nodig is, omdat je er zelf om vraagt, omdat het moet van de wet of wanneer je van of via Ello een dienst (of product) afneemt, waardoor het nodig is gegevens door te geven. Maar:
Ello does not have any affiliated companies right now. But if we do in the future, we may share information with them, too.
Zodra ze dus met een ander bedrijf gaan samenwerken, zullen aan hen wel de gegevens worden gegeven. Wat voor soort bedrijf dat ook is. Omdat ze die bedrijven nog niet kennen, kunnen ze ook nog niet vertellen hoe zij met de gegevens om zullen gaan. Bovendien kunnen ze de privacy policy en de terms veranderen wanneer ze dat willen. Daar zullen ze ons nog wel van op de hoogte stellen, per e-mail, maar ja, verlaat je een platform zomaar en enkel omdat de voorwaarden veranderen? Facebook deed het ook stukje bij beetje, zodat de veranderingen per keer niet al te groot waren.
Ello is heel openbaar
Ello is heel eenvoudig en daardoor ook heel openbaar. Het houdt een beetje het midden tussen Twitter en Facebook, is mijn eerste indruk. Geen lijsten of cirkels waar je gedeeltelijk iets privé in kunt delen en eigenlijk ook geen slotje. Je account is in eerste instantie openbaar. Voor iedereen. Het is ook vindbaar voor Google. Het enige dat je kunt regelen is dat niet-Ello gebruikers, je updates niet kunnen zien. Meer valt er voor je privacy niet te regelen.
Hetzelfde geldt overigens ook een beetje voor e-mailupdates. Je kunt ze wel of niet ontvangen. Maar dus niet, slechts 1 keer per dag of 1 keer per week.
Ad Free
Tsja, dat beloven ze nu, inderdaad. Ze maken ook (nog) geen onderscheid tussen accounts voor bedrijven en voor personen. Ze geven wel aan de voorwaarden te willen en kunnen veranderen. Dus ads of betaalde functies toevoegen is zo gedaan.
Ze beloven natuurlijk ook nergens dat het een gratis social medium zal zijn. Alleen dat het ad free is en dat ze privacy meer willen respecteren dan andere social media dat doen.
Gebruik jij al Ello?
Gebruik jij al Ello? Je kunt mij hier vinden: https://ello.co/charlotteslaw
Het is in elk geval nog even wennen. Erg praktisch lijkt het op het eerste gezicht nog niet. Zo heb ik nog niet uitgevonden hoe je kunt reageren op een reactie.
Er zijn overigens ook al mensen die Ello weer verlaten hebben:
What I didn’t know at the time was that they’d taken $435,000 in seed funding from FreshTracks Capital, a Vermont-based Venture Capital firm. This had apparently been announced by FreshTracks Capital in March.
zegt Aral Balkan op zijn blog. Stiekem heeft hij daar natuurlijk gewoon een punt. Zoals ik al schreef onder het kopje ‘Derden’. Ze kunnen de voorwaarden zo veranderen. En als wij allemaal eenmaal een eigen community hebben opgebouwd bij Ello, zullen we het niet al te gemakkelijk verlaten. Een community verhuizen gaat tenslotte niet al te snel en gemakkelijk.
Lees ook:
– Rust er auteursrecht op Social Media content?
– Re-grammen, Re-tweeten en delen, waar ligt de grens?
– Auteursrecht: fotografie en social media